Deel dit bericht

Verandercommunicatie in onzekere tijden

Waar je ook werkt, veranderingen zijn aan de orde van de dag. Verandering gaat niet alleen sneller maar ook dieper. Op maandag 23 april lieten Monica Wigman en Michel Kok ons in een uitverkocht en sfeervol Podium Grounds zien hoe de rol van de communicatie-adviseur mee verandert.

Monica Wigman: Coddiwomple en VUCA

“Wij leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk.” Een gevleugelde uitspraak van hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid Jan Rotmans, die volgens Monica Wigman de kern raakt. De relatieve stabiliteit van vroeger heeft plaats gemaakt voor VUCA, het Engelstalige acroniem dat staat voor volatiliteit, onzekerheid, complexiteit, en ambiguïteit. Traditionele, statische verandermodellen als ‘freeze, unfreeze en defreeze’ komen in deze wereld niet uit de verf.

Van waterval naar steentjes in het water

In de wereld van VUCA komt verandering niet langer van bovenaf – sowieso een twijfelachtige benadering – maar door participatie. Steentjes in het water gooien, in plaats van een waterval over mensen uitstorten, aldus Monica. Een manier om dat te doen is door trusted influencers in te schakelen – medewerkers die het vertrouwen van hun collega’s genieten en autoriteit hebben door wie ze zijn, niet door wat er op hun kaartje staat. En door relevante initiatieven te omarmen en een podium te geven.

Nudging: inspelen op de automatische piloot

Ook kunnen communicatie-adviseurs gebruik maken van allerlei nieuwe inzichten over het menselijk brein. Ons brein is bijvoorbeeld heel visueel ingesteld. Een communicatieplan  visualiseren kan helpen de essentie ervan beter over het voetlicht te brengen en houden.

Wigman vertelt enthousiast over ‘nudging’, een beïnvloedingsstrategie die mensen als het ware een duwtje in de goede richting wil geven. Door in te spelen op onze neiging op de automatische piloot te vertrouwen, kunnen we gewenst gedrag via de intuïtieve route tot stand brengen. Mensen passen hun gedrag aan zonder zich er van bewust te zijn. Nudging-technieken maken gebruik van onze voorliefde voor ‘gemak, gewoonte, impuls, vuistregels en sociale imitatie.  EAST Cards – Easy, Attractive, Social, Timely – zijn een handig hulpmiddel bij het ontwikkelen van je eigen nudging-aanpak. Je kunt nu tijdelijk via PCR in het bezit komen van je eigen set EAST Cards. Neem voor meer informatie contact op met Anke van der Sluis. Tot slot wijst Monica Wigman op het belang van Coddiwomple voor communicatie-adviseurs: doelgericht reizen naar een vage bestemming.

Je kunt hier de presentatie van Monica Wigman downloaden.

Michel Kok: sleutelrol van de midden-manager

Michel Kok, partner bij bureau HollandSpoor en docent corporate communicatie aan de TU Delft, deelt de belangrijkste inzichten uit zijn onderzoek naar de rol van midden-managers bij verandering. 

De midden-manager als bindmiddel

Als communicatieprofessionals zijn we geneigd om naar de bovenkant van het organogram te kijken. Daar komt tenslotte de strategie en richting vandaan. Maar is dit in tijden van continue verandering nou wel verstandig? Want waar vindt de executie van de strategie plaats? Waar wordt bepaald of de verandering succesvol plaatsvindt? Waar gaan medewerkers naartoe als er vragen en onduidelijkheden zijn? De midden-manager dus.

Hoog tijd dus om anders naar het midden management te kijken. De midden-manager is de lijm die een organisatie bij elkaar houdt, zegt Michel. Hij ontvangt van boven en geeft door naar beneden. 

Friend or foe?

Volgens Michel kun je op twee manieren naar de rol van midden-managers kijken in een veranderproces: als ondergraver van de boodschap of juist als versterker. In het eerste geval staat angst voor verlies van controle centraal. De midden-manager kan immers zijn ‘eigen draai’ aan de boodschap geven. In het tweede geval staat vertrouwen juist centraal. De boodschap van boven door de midden-manager laten ‘vertalen’, versterkt de geloofwaardigheid en het is juist goed de midden-manager hier vrijheid in te geven.

De aanwezigen krijgen de gelegenheid zich in de discussie te mengen aan de hand van stellingen. Michel besluit zijn betoog met een pleidooi voor dialoog: Wees je bewust van je eigen overtuigingen, zie de midden-manager als mens en maak de dilemma’s en spanningen in een organisatie bespreekbaar.

Bekijk hier de presentatie van Michel Kok.