Deel dit bericht

Filterbubbels en Echokamers

Ooit droomden de grondleggers van het internet van een global village. De mensheid stond op de drempel van een nieuw tijdperk van wereldwijde verbondenheid. Nu lijkt die droom te ontaarden in een nachtmerrie als we de al dan niet ‘falende mainstream media’ mogen geloven. Niks dialoog en begrip, we trekken ons terug in bubbels van gelijkgestemden en verketteren andersdenkenden.

Meld je hier aan!

De algoritmes van Facebook, Twitter, Whatsapp en andere social media platform spelen in dit verhaal de rol van kwade genius. Filterbubbels en echokamers zijn misschien wel de grootste hype van nu. Tijd voor een reality check. Hoe zit het nu echt? En wat betekent het allemaal voor communicatieprofessionals?

Bij PCR gaan we op maandag 28 meiย in De Nieuwe Poort de diepte in met data. Twee topsprekers belichten het fenomeen filterbubbel vanuit hun eigen specialisme.

Thomas Boeschoten, oprichter van de Utrecht Data School, deelt de resultaten van een onderzoek naar Nederlandse filterbubbels op Twitter waarbij miljoenen tweets werden geanalyseerd. Ook doet hij uit de doeken hoe filterbubbels de discussie over Zwarte Piet en de opvang van vluchtelingen beรฏnvloeden.

Frits Hendrikx, partner bij de Reputatiegroep, laat aan de hand van diverse cases zien welke strategieรซn organisaties tegen deze achtergrond inzetten om in verbinding te blijven met klanten, medewerkers en andere belanghebbenden.

Wij zien je graag op 28 mei op de PCR-themabijeenkomst: โ€˜Filterbubbels en Echokamers’.

Meld je hier aan!