Trollen, twitterbots en fake accounts: de wereld achter fake news.

In een bomvol NRC Café deed desinformatie-specialist Ruurd Oosterwoud op 12 maart uit de doeken hoe desinformatie-campagnes in hun werk gaan. Oosterwoud is oprichter van DROG, een platform voor kritische nieuwsconsumenten. Hoogtepunt van de avond was een interactieve demo van ‘Slecht Nieuws’, het geheime wapen van DROG in de strijd tegen nep-nieuws.

Tijdens het met termen als twitterbot, trollen en inoculatie-theorie doorspekte betoog, hing de zaal aan de lippen van desinformatie-deskundige Ruurd Oosterwoud. En om eerlijk te zijn, was het best schrikken om te zien hoe gemakkelijk misleiding op social media eigenlijk is. Hoog tijd voor een lesje nepnieuws maken. Want dat is volgens Ruurd dé manier om de ballon met nep-nieuws te laten leeglopen. Want aan online desinformatie valt niet te ontkomen. Ermee leren omgaan en het leren herkennen, dat kunnen we wel.

Je kunt fake news niet voorkomen of uitbannen, je kunt er wel mee leren omgaan.

Dit verslag bevat links naar de getoonde video’s en de app waarmee je zelf nepnieuws kunt maken. Leuk voor een het teamoverleg met je collega’s of je klanten: zelf nep-nieuws maken.

De belangrijkste les van de avond: Het gaat niet om het valse bericht op zich maar om de massale en systematische verspreiding ervan.

Vier principes die volgens Ruurd goed werken bij het maken van nep-nieuws:

  • Zorg dat er informatie ontbreekt. Hierdoor gaan de lezers zelf nog heftiger aannames doen.
  • Misbruik een autoriteit. Maak je verhaal geloofwaardiger door het toe te schrijven aan een niet bestaande expert of organisatie.
  • Gebruik een heftig plaatje. Dat is altijd een goed idee bij slecht nieuws.
  • Produceer alleen negatief nieuws dat zoveel mogelijk inspeelt op onderbuikgevoelens als angst en boosheid.

Serious game
Weten is goed, ervaren is beter. Tijd dus om zelf aan de slag te gaan met de serious game die DROG ontwikkelde als vaccinatie tegen besmetting door nep-nieuws.

In de game zit je zelf aan de knoppen bij het maken en verspreiden van nep-nieuws. In een kwartier probeer je zoveel mogelijk volgers te krijgen terwijl je tegelijkertijd je geloofwaardigheid op allerlei manieren kunstmatig vergroot. DROG doet ook workshops waarin je in een tijdsbestek van 24 uur zoveel mogelijk bezoekers moet zien te trekken op je online kanalen. Zo leer je spelenderwijs desinformatie-campagnes herkennen.

Enkele maanden na de lancering is de game bijna honderdvijftigduizend keer gespeeld. Dit is inclusief een succesvolle Engelstalige versie die vorige maand is verschenen en de wereldpers heeft gehaald.

Meer informatie?

  1. Drog website: wijzijndrog.nl
  2. Hydra, de implicaties van valse online informatie, NAVO onderzoeksrapport
  3. Slecht Nieuws: de fake news game van DROG 
  4. CNN interview over de app BadNewsGame 
  5. Foto’s van de avond en een korte video vind je op Facebook

Wat is jou bijgebleven van de bijeenkomst over Fake News?

Laat een reactie achter op Facebook of LinkedIn en deel jouw inzichten rondom fake news.

Deze PCR-avond werd door de bezoekers beoordeeld met een 7,4

Verslag door Anke van der Sluis en Marc do Amaral.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail