Deel dit bericht

Tell great stories and tell them well

Op maandag 19 november deelden ervaringsdeskundigen Freek Staps, mede-oprichter van het creative agency The Story Network, en Karlijn Spoor en Annelies de Bakker, communicatieadviseurs bij TU Delft, in het sfeervolle Verhalenhuis op Katendrecht hun ervaringen met het veelbesproken maar niet altijd begrepen fenomeen storytelling. 

Freek Staps – “Let your content do the work.”

Het traditionele wederzijdse vijandbeeld tussen journalisten en communicatieprofessionals raakt in hoog tempo achterhaald en oud-journalist Freek Staps is daar niet per sé rouwig om.

Met een schier eindeloze reeks aansprekende voorbeelden onderbouwde Freek zijn eigenzinnige visie op storytelling. Hoe maak je bijvoorbeeld een aansprekend verhaal over een schijnbaar abstract nieuwsfeit als de ondergang van Wall Street-firma Lehman Brothers in 2008, een gebeurtenis die de sluimerende kredietcrisis in volle hevigheid zou doen losbarsten? Volgens Freek gaat het voor alles om timing. Als iets vrijdagmiddag gebeurt, moet het (achtergrond)verhaal maandag in de krant staan. Dus zoek je de hoofdrolspelers, in dit geval ontslagen bankiers, op in de kroeg waar zij nog eenmaal te vinden zullen zijn om hun verhalen op te tekenen. Ook belangrijk: maak het klein. Door te zorgen dat je erbij bent en met direct betrokkenen spreekt, kun je een verhaal klein en daarmee invoelbaar maken.

In het sociale tijdperk realiseren succesvolle merken zich steeds meer dat verhalen het merk maken. Merken worden dus media, dragers van verhalen. Matrassen verkoop je niet door over matrassen te praten maar met authentieke verhalen over slapen. Of je nu een saai product of een bejaarde rockster bent, het motto luidt “tell great stories and tell them well.” Bijvoorbeeld door je, zoals ex-Beatle Paul McCartney, te verbinden aan celebrity Jimmy Fallon en zo met je nieuwste album een nieuw publiek aan te boren.

Oh ja, en mocht je van plan zijn white papers in je middelenstrategie op te nemen, doe het niet! 

Je kunt hier de presentatie van Freek Staps downloaden.

TU Delft: Lab stories

Karlijn Spoor en Annelies de Bakker vertelden over hun zoektocht naar verhalen binnen de TU Delft. Binnen een technische universiteit als de TU Delft gebeurt van alles dat de moeite van het vertellen waard is maar hoe vindt je de juiste invalshoek? 

Karlijn en Annelies begonnen met het formuleren van een aantal uitgangspunten. Zo moet een verhaal altijd simpel genoeg zijn om te kunnen navertellen, ook als je een leek bent. En natuurlijk moet de hoofdpersoon – de drager van het verhaal – een ontwikkeling doormaken. De aanpak die Karlijn en Annelies ontwikkelden, omvat een drietal stappen: het identificeren van de emotie achter het verhaal, het maken van het verhaal, waarbij veel aandacht wordt besteed aan beeld, en tenslotte, het delen ervan via een mix van on- en offline en social kanalen. 

De belangrijkste uitdaging waar Karlijn en Annelies mee werden geconfronteerd, was om de wetenschappelijke staf voor zich te winnen. Hun medewerking was cruciaal om als afdeling communicatie betere toegang te krijgen tot informatie over lopende zaken als opstap naar interessante nieuwe verhalen. Doordat de nieuwe aanpak al snel de nodige succesverhalen opleverde, bleek dat uiteindelijk nauwelijks een probleem.