Deel dit bericht

ABN AMRO Tennistoernooi: een sportieve en communicatieve uitdaging

Met 100.000 bezoekers is het ABN AMRO tennistoernooi het grootste indoor herentennistoernooi ter wereld. Geen wonder dat er bij de communicatie en marketing van zo’n toernooi heel wat komt kijken. Op maandagavond 21 maart gaf Marketing & Communications Manager Dimitri Bonthuis een boeiend kijkje achter de schermen aan de leden van PCR. Zelfs een rondleiding door thuisbasis Rotterdam Ahoy ontbrak niet.

Dimitri nam de deelnemers mee in 43 jaar tennistoernooi in vogelvlucht, waarbij heel wat leuke weetjes voorbijkwamen. Zo bestaat het toernooi eigenlijk al twee jaar langer, maar werd het helemaal in het begin gesponsord door sigarettenmerk Caballero, een fenomeen waar de sport vandaag de dag liever niet meer mee verbonden wordt.

Dimitri vertelde dat de organisatie het hele jaar door loopt: de maand na het toernooi beginnen ze alweer met de voorbereidingen voor het volgende. De spelers staan centraal in de campagne van het toernooi. Zeventig procent van de bezoekers koopt namelijk zijn kaartje op basis van de deelnemende spelers.

Meebewegen met de strategie van de hoofdsponsor, doorlopend zoeken naar manieren om de bezoekersaantallen te vergroten, en nieuwe methoden om het toernooi nóg aantrekkelijker te maken. Zomaar een paar van de uitdagingen waar de toernooiorganisatie ieder jaar voor staat. Zo werd afgelopen editie samengewerkt met Twitter, RTV Rijnmond, en gaven zelfs de bewoners van Sesamstraat acte de présence. Ook had het toernooi de primeur van het eerste restaurant met Michelinster.

De grote tegenvaller van dit jaar was natuurlijk het last minute afhaken van topspeler Roger Federer. Hoe ga je daarmee om? ‘Gewoon zo snel mogelijk de wereld in brengen, en daarbij duidelijk maken dat je er zelf ook ongelofelijk van baalt’, vond Dimitri.

Na de presentatie kregen PCR-leden een rondleiding onder begeleiding van PCR-lid Susanne Blaas en haar collega Kees de Jong (beiden werkzaam bij Rotterdam Ahoy). Daarbij gingen zij door allerlei hallen, maar kregen ze ook een kijkje in de Ahoy Arena, inclusief – voor degenen die durfden – een wandeling over de catwalk. Dat bleek geen podium, maar de toegang voor technici, helemaal in de nok van het dak van de zaal.

[mks_button size=”small” title=”Beeldverslag ››” style=”rounded” url=”https://www.facebook.com/media/set/?set=a.933298223420221.1073741850.460558537360861&type=3″ target=”_self” bg_color=”#00b28e” txt_color=”#FFFFFF” icon=”” icon_type=””]

 

PCR waardering Rotterdam Ahoy