PCR-colleges daverend succes

terugblik

In een bomvolle De Nieuwe Poort genoten zo’n vijftig PCR-leden op maandagavond 29 mei van maar liefst twee PCR-colleges: ‘De kracht van dialoog’ door Noelle Aarts en ‘Gedragsverandering’ door Reint Jan Renes.

img_0592

Noelle ging in haar college in op de kracht van de dialoog. Wanneer het gaat om impact of gedragsverandering zijn sommige campagnes minder geslaagd. We ontkwamen er niet aan: met de Rotterdamse campagne: ‘In Nederland kies je je partner zelf’ maakte Noelle korte metten. ‘Dit levert geen verandering op. Hooguit gaan mensen erover praten. Hier is de kans groter dat het bestaande meningen versterkt’, vond Noelle.
Omdat er nog verwarring bestaat over wat dialoog nu precies inhoudt, gaf Noelle een uiteenzetting. ‘het verschilt wezenlijk van een discussie of een debat: het gaat bij dialoog niet om winnen, maar om het verkennen van elkaars perspectief. Het wordt ook wel “de kunst van het samen nadenken ”genoemd.’

In communicatie blijven drie mechanismen hardnekkig in de weg staan bij dialoog, namelijk: “selectieve waarneming”, “beperkt luistervermogen” en “polariserende strategieën”. Ter illustratie van selectieve waarneming toonde Noelle een hilarische maar pijnlijke video van Sunny Bergman. Bij “beperkt luistervermogen” vertelde Noelle over vier vormen van luisteren, die je kunt terugvinden in haar presentatie.
En tenslotte hanteren we allemaal polariserende strategieën, gericht op overtuiging van de ander van ons eigen gelijk.
Des te fijner dat Noelle eindigde met een mooi overzicht van dialoogtechnieken die wél werken.

terugblikReint Jan Renes opende zijn college tot grote hilariteit eveneens met de Rotterdamse campagne over vrije partnerkeuze. Maar hij had nog wel een heel aantal andere voorbeelden van slecht bedachte of slecht uitgevoerde campagnes. Tegelijkertijd gaf hij heel duidelijk aan waarom het zo razend moeilijk is om een effectieve campagne te ontwikkelen wanneer het gaat om gedragsverandering. Er zijn nogal wat hobbels te nemen: van “counter argueing” tot “social validation”, “selective exposure” en “source derogation”.
‘Mensen zijn weerbarstig en veranderen gedrag niet graag’, was een van de hoofdstatements van Reint Jan. Hij besprak vervolgens veel cases en deed uit de doeken welke ‘gedragslenzen’ je beter wel of niet kunt gebruiken om door te dringen tot technieken die werkelijk effectief zullen zijn bij gedragsverandering. En tot slot had Reint Jan nog een hele serie tips om in gesprek te gaan met “weerbarstigen” en gedragsverandering echt te bewerkstelligen. Reint Jans presentatie kun je hier inzien.

img_0602

Meer foto’s vind je op onze Facebookpagina. Met een 8,8 was deze bijeenkomst zeer hoog gewaardeerd. Op naar een luchtige en zonnige zomerborrel! Die houden we op maandagavond 3 juli.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail