Deel dit bericht

Levendige bijeenkomst Codarts & Scapino

“Leggen we de focus op loyaliteit bij bestaande bezoekers of op het werven van nieuw publiek?”; Met dit communicatievraagstuk startte afgelopen maandag 28 november de PCR themabijeenkomst ‘DANS’. In Zaak.Acht van de Fenix Food Factory gaven Claudia Klaassen (Adviseur Communicatie & PR, Codarts) en Michael Vogel (Hoofd Marketingcommunicatie, Scapino Ballet) de aanwezigen een kijkje in de communicatiekeuken van hun culturele organisatie.

Moderne dans?

Om alvast in de stemming te geraken gaf Codarts het startsein met ‘Talent On The Move‘, een video-opname waarin jonge dansers van Codarts het publiek inspireerden met een choreografie voor moderne dans. De toon was gezet…

[Bekijk hier het YouTube-kanaal van Codarts]

 

Van huismerk tot experiment

Claudia Klaassen en Michael Vogel

Het communicatievraagstuk bleek voer voor levendige discussie, het publiek in de zaal ging gedetailleerd in op de communicatie-aanpak van zowel Codarts als Scapino. Vol kritisch enthousiasme vroegen de PCR leden door op onder meer de bedrijfsambities, de strategie achter het aanbod, de beoogde doelgroep, het profiel van de bezoekers en de huidige communicatiemix. Het avondprogramma bleek er qua planning niet tegen opgewassen, de gespreksleider verloor van het fanatieke publiek en besloten werd de dynamiek ‘los te laten’. Met succes, want de aanwezige communicatieprofessionals zagen volop kansen, onder meer in het beter gebruik maken van de vaak unieke locatie, midden in het centrum, vooral door het inzetten van opvallende visuals en het uitbuiten van de plint. Ook zag men volop mogelijkheden in het gerichter analyseren en inzetten van bezoekersdata, zoeken naar balans in een vast herkenbaar aanbod (het ‘huismerk’) voor publieksloyaliteit en het experimenteren met nieuwe vormen van aanbod (bijvoorbeeld Rotterdamse etniciteit of jongeren). Maar ook het gevoel voor dans verstevigen in de roots van jonge scholieren (in samenwerking met scholen) en naast ‘nieuwere’ vormen van communicatiemiddelen (zoals social media) meer direct fysiek contact zoeken met de samenleving, bijvoorbeeld door op de juiste momenten op de juiste plek ‘ouderwets’ te flyeren. Slechts een kleine greep uit de vele tips & tricks die Claudia en Michael als bagage meekregen.

Afblussen met een borrel

Borrel Zaak.Acht

Het publiek zette de discussie voort tijdens de borrel, om later op avond de Kaap te verlaten. Al verliep deze PCR bijeenkomst niet geheel volgens planning, door de intense discussie en energieke sfeer was dit een thema-avond om niet te vergeten. Voor herhaling vatbaar, al dan niet ietwat meer geregisseerd.

Fotoverslag

Bekijk de foto’s van het PCR evenement op onze Facebookpagina. Met dank aan PCR-lid Oscar Langerak.

15271842_1118731628210212_1133431466261477437_o-1