Deel dit bericht

Het avontuur dat Soigneur heet

In het rauwe gebied aan de Rotterdamse  Merwehaven hield Platform Communicatie Rotterdam op 3 juli  jl. haar zomerborrel. Gastspreker Vincent Luyendijk kwam vertellen over het succesverhaal van wielermagazine Soigneur, dat kantoor houdt op zo’n tweehonderd meter van de Stadsboederij. Een kleine thuiswedstrijd voor Vincent.

Wielrennen en zomer zijn aan elkaar verbonden, een mooie gelegenheid om dieper in het verhaal van Soigneur te duiken tijdens ons jaarlijkse zomerborrel.  Ondanks dat  het Rotterdamse blad wereldwijd een succes is, kenden vele leden en Rotterdammers  dit succesverhaal nog niet.

vincentGeen concessies
Tijdens de presentatie vertelde Vincent vol overgave over het spontane ontstaan van Soigneur, samen bedacht met ontwerper Jeroen Boot. Daar in Café Verhip ontsprongen de eerste ideeën. Deze ideeën werden woorden die vervolgens tot daden werden omgezet en zo werd de eerste stap gezet naar realisatie.

Met hulp van een team aan gepassioneerde wielerfanaten en collega’s werd het concept uitgewerkt en voorgeschoteld aan toenmalig  Donner-directeur Jan Lutjesboer. Hij zag het meteen zitten en gaf de jonge bladenmakers ruimschoots etalageruimte, zodra hun eerste nummer gedrukt was.

Het blad kent geen duidelijk omlijnde bladformule noch concessies. De enige voorwaarde waar alles aan moet voldoen is of het mooi is. Puur gevoel. Puur passie. Vincent: ‘We startten een magazine over een onderwerp dat wij zelf gaaf vonden. Er kwam toen zoveel op ons pad, dat hou je niet voor mogelijk’. En dat pad werd bereden…

Een totaalconcept
Zoals een echte soigneur, die verantwoordelijk is voor het verzorgen wielrenners, verzorgt het magazine voor de nodige geestelijke voeding en nazorg bij gepassioneerde wielerfans. Met liefde voor de wielersport is Soigneur in de afgelopen zes jaar uitgegroeid tot een platform , bestaand uit een magazine, een website en online content. Soigneur zorgt voor een gevarieerd aanbod van achtergrondverhalen, analyses, interviews, fotoreportages, columns, infographics, poëzie. Content wordt aangeleverd door evenzo gepassioneerde fotografen, journalisten, sportliefhebbers en ontwerpers.  Soigneur behandelt het heden, verleden en de toekomst.
Ondertussen ontwikkelt het team van Soigneur ook diverse branding concepten voor adverteerders en organisaties uit de wielersport en  zijn ze inmiddels internationaal georiënteerd. Soigneur is momenteel in Londen, Shanghai, New York en Girona verkrijgbaar.

Momenteel combineert Vincent Luyendijk Soigneur met een baan als directeur bij de Koninklijke Nederlandse Wielerbond (KNWU). Een combinatie waar hij een impuls kan geven aan de Nederlandse wielersport. Of zoals hij benoemde: ‘Ik  ga momenteel van avontuur naar avontuur!’

De leden en gasten van PCR hebben ademloos naar de presentatie geluisterd. De avond werd ervaren als vol van inspiratie en beloond met een 8,5.