Deel dit bericht

Employee advocacy: Verzilver jouw sociaal kapitaal

‘Zit er naast jou een echte ambassadeur van PCR?’ Met die vraag trapt Anke van der Sluis op 8 mei in HNK op de Westblaak de PCR- bijeenkomst af. Gezien het aantal handen dat omhoog gaat, is daar nog een wereld te winnen.

anke

‘Wat een rotwoord!’

Anke is PCR-lid en enthousiast pleitbezorger van employee advocacy. Een mond vol en nog lastig uit te spreken ook, maar wat is het? Volgens Anke is het een nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame: het faciliteren, activeren en motiveren van medewerkers om relevante content te delen binnen hun eigen sociale netwerken. Hoe kun je dat communicatiepotentieel  maximaliseren?

Op die vraag zullen de sprekers, Denise van Iersel van Vice Versa Communicatie en Patrick De Pauw van Social Seeding, later op de avond ingaan. Eerst legt Anke een aantal stellingen voor aan de zaal en aan een panel met Denise en Patrick, Rien Bongers (Het Portaal) en Stéphan Lam (BoardroomSocial).  ‘Employee advocacy draait om met één gezicht naar buiten treden’. Daar zijn de zaal en het panel het totaal niet mee eens. Het moet geen eenheidsworst worden, medewerkers moeten content delen die bij hen past en bij hun panelexpertise. ‘Content die je deelt: reposts of eigen geluid?’ Eigen geluid heeft duidelijk de voorkeur, al kun je volgens het panel het beste beginnen met reposts. Mensen zijn vaak lui en vinden reposts dus wel zo makkelijk. Of ze weten niet hoe ze eigen content moeten maken of verspreiden en zijn daar onzeker over. Je moet ze dus goed faciliteren en zorgen voor echt goede content, want dat maakt het delen ervan ook makkelijker. En realiseer je dat Employee advocacy zich niet beperkt tot social media en het posten van leuke berichten. Veel wordt mondeling gedeeld met bijvoorbeeld familie, vrienden, klanten of bezoekers.

 

De mens als merk

deniseWaarom zou jij als medewerker eigenlijk meedoen aan employee advocacy? Met die vraag begint Denise haar verhaal. Omdat je werk onderdeel van je leven is, dus daar praat je met anderen over. Als je dat als ambassadeur van je organisatie doet, krijg je een podium, kun je je kennis en je netwerk verbreden, betere resultaten bereiken en meer interactie. Het helpt dus ook jou als persoon om je eigen geluid te laten horen, je persoonlijke visie op wat er in je organisatie gebeurt. Het gaat dus ook om personal branding: de mens als merk.

En hoe zit dat met organisaties? Organisaties moeten zich realiseren dat employee advocacy een kwestie van een lange adem is. Er moet en duidelijk plan zijn met doelstellingen en thema’s, want lukraak content maken en verspreiden werkt averechts. Organisaties moeten medewerkers faciliteren. Vragen wat ze nodig hebben om als ambassadeur aan de slag te gaan en ze begeleiden en trainen. Employee advocacy vraagt vooral van organisaties dat ze de controle loslaten en uitgaan van transparantie, vrijheid en vertrouwen. Het vraagt dus om een andere mindset: vertrouwen dat medewerkers op hun manier als ambassadeur aan de slag gaan en er iets goeds mee doen.

Virtuele pubs

patrickBereik is een groot probleem voor organisaties, zelfs als ze ervoor betalen is dat geen garantie dat mensen de content ook zien. Patrick De Pauw toont het aan met cijfers: slechts 33% van internetgebruikers heeft vertrouwen in bedrijfspagina’s, terwijl 92% vertrouwen heeft in pagina’s van vrienden en familie. Hoe vergroot je dan wel je bereik? Door mensen. Vandaar de naam virtuele pubs.

Wat levert employee advocacy een organisatie op? Meer effectiviteit, een groter bereik, meer impact en meer betrokkenheid. Dat begint niet alleen met een duidelijk plan met doelstellingen,  maar met het aanwijzen van iemand die verantwoordelijk is, die de kar trekt, de organisatie ingaat, met mensen praat en hen enthousiasmeert en faciliteert.

Maar hoe kom je aan ambassadeurs? Het haakje is meestal trots. Leg goed uit wat je wilt. Maak het laagdrempelig: zorg dat medewerkers makkelijk aan informatie kunnen komen en zich eenvoudig kunnen aanmelden. Wees ook duidelijk over wat je verwacht, bijvoorbeeld hoe vaak moeten ambassadeurs in actie komen. En ga ook zelf actief op zoek naar medewerkers die je graag als ambassadeur wilt hebben.publiek

Dan heb je ambassadeurs, hoe krijg je ze dan aan de slag? Begin makkelijk, met een mail die ambassadeurs met een druk op de knop snel kunnen delen. Bouw het dan langzaam op. En laat vooral zien wat de inspanningen van ambassadeurs, bijvoorbeeld een social media actie, opleveren. Dat versterkt het wij-gevoel en zorgt voor ambassadeurs die betrokken zijn en blijven.

 

Hier vind je de presentaties van de gastsprekers.