Deel dit bericht

Samen werken aan de beste haven

‘Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel’, vertelt Richard van der Eijk, Hoofd Communicatie & External Affairs van het Havenbedrijf. En dat blijkt ook wel, alle deelnemers moeten zich legitimeren voordat ze een badge krijgen en met de lift naar de 17e verdieping mogen. Onder begeleiding van een van de medewerkers uit het team van Richard, want anders kom je als bezoeker niet ver in World Port City. Op de 17e is het uitzicht over Rotterdam by night indrukwekkend.

Richard van der Eijk
Richard van der Eijk

Richard begint zijn verhaal over de haven met een reeks feiten en cijfers, sommige bekender dan andere. De Rotterdamse haven is de grootste van Europa en als je afgaat op de jaarlijkse overslag negende van de wereld. Met 2015 als voorlopig topjaar met een record van maar liefst 21 miljoen ton meer aan overslag. De haven is door de eeuwen gegroeid van een bescheiden plek aan de Rotte in de Middeleeuwen naar de tweede Maasvlakte nu, op meer dan 40 kilometer van het centrum van de stad. Op die vlakte is het nu nog een saaie boel, maar in de loop der jaren zullen er zich langzaamaan zo’n 3000 bedrijven vestigen. Toch is het de moeite waard er nu al een kijkje te nemen en dan vooral in bezoekerscentrum Futureland. ‘Een topattractie’, vertelt Richard, ‘goed voor 100.000 bezoekers per jaar. We dachten eerst dat het na een paar jaar wel kon verdwijnen. Nu het zo’n succes is, zijn we aan het bekijken hoe we het langer kunnen openhouden.’

Beste duurzame haven
Het Havenbedrijf is voor 30% eigendom van de Nederlandse Staat en voor 70% van de gemeente Rotterdam. Er werken circa 1150 medewerkers. Duurzame groei, daar draait het om, duurzaam en schoon. ‘Rotterdam wil de beste duurzame haven zijn. Vandaar dat in ons ondernemingsstrategie voor de komende vier jaar duurzaamheid een prominente plaats inneemt. En wisten jullie dat Nederland wereldwijd de beste haveninfrastructuur heeft? Dat willen we graag zo houden. En dat betekent flink investeren. In Rotterdam moet je dan denken aan een jaarlijkse investering van tussen de 150 en 200 miljoen.’

Goede reputatie
Met behulp van het RepTrak-model meet het havenbedrijf zijn reputatie onder verschillende stakeholders. 14716188_1084177591665616_8691178861557368129_nHet Nederlandse publiek waardeert de reputatie van de Rotterdamse haven met 82,4 punten. Geen gekke score als je bedenkt dat de haven het daarmee beter doet dan een Philips, KLM en Heineken. Met een score van 82,4 hoef je niet te investeren in een hogere score. De kunst is juist die scoreย vast te houden. Dat betekent dus investeren in de bekendheid van de haven, met het oog op (toekomstige) werkgelegenheid en ambassadeurs voor de haven. ‘De haven verdwijnt langzaamaan steeds een beetje meer uit de stad, dus moeten we de haven bij de stad blijven betrekken’, stelt Richard. ‘Hoe we dat doen? Bijvoorbeeld met de Wereldhavendagen. En met het programma Port Rangers voor kinderen van Rotterdamse scholen. Het is wel iets dat voortdurend om aandacht vraagt.’

Robots
De afdeling Communicatie & External Affairs doet veel aan reputatieonderzoek, bijvoorbeeld naar de betrokkenheid van de stakeholders en de klanttevredenheid. De uitkomsten worden vastgelegd in een dashboard met voor de haven en voor het havenbedrijf per doelgroep de doelstellingen en resultaten. De uitkomsten zijn ook bepalend voor de communicatiethema’s: veiligheid, bereikbaarheid , innovatie, duurzaamheid. En die thema’s zijn weer bepalend voor de inhoud van de mediamix. Allemaal belangrijk natuurlijk, maar, willen de bezoekers weten, hoe bereidt het Havenbedrijf zich voor de toekomst? Ontwikkelen als robotisering en 3D en 4D printing hebben grote invloed op de toekomstige haven. Denk bijvoorbeeld aan het teruglopen van het aantal arbeidsplaatsen en de hoeveelheid te verladen producten. En wat betekent dat voor verdienmodel? Richard benadrukt dat de haven dergelijke ontwikkelingen beschouwt als kans en niet als bedreiging. Die ontwikkelingen worden mede bepaald door de wensen van consumenten. Zijn afdeling verdiept zich dus ook in gedrag van mensen. En dat vertalen ze dan weer in communicatie. Communicatie met een complex stakeholdersspeelveld van aandeelhouders, omwonenden, brancheorganisaties, klanten, nautische partners, zeehavenbeheerders, pers, personeel, overheden (ook in het buitenland), lokaal bevoegd gezag, NGO’s en nog veel meer. Allemaal voor de haven en voor de stad!

Havenbedrijf borrel


 

 

 

 

Meer foto’s vind je op onzeย Facebookpagina!